کد خبر : 31076
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اسفند 1399 - 9:30

کووید19 بزرگترین رکود سینمای ایران را رقم زد

افول سینما در سال 99

افول سینما در سال 99
افول سینما در سال 99
شیوع کرونا همه فعالیت ها و بازارهای هنری را زمین‌گیر کرده است اما در این میان سینما، موسیقی و تئاتر بیش از همه آسیب دیده‌اند. این درحالی بوده که صاحبان فیلم‌ها با توجه به بالاگرفتن احتمال تعطیلی‌ها در نوروز از اکران در روزهای نخست سال انصراف دادند.
پاندمی بیماری کووید19 همه فعالیت ها و بازارهای هنری را زمین‌گیر کرده اما در این میان سینما، موسیقی و تئاتر بیش از همه آسیب دیده‌اند. بحران در همان روزهای میانی اسفند و در جریان رقابت فیلم‌سازها برای اکران فیلم‌هایشان در نوروز زده شد. صاحبان فیلم‌ها با توجه به بالاگرفتن احتمال تعطیلی‌ها در نوروز از اکران در روزهای نخست سال انصراف دادند. تا اینکه سرانجام آنچه همه نگرانش بودند، به بدترین شکل ممکن برای بازار سینما رخ داد و با ادامه محدودیت‌های گسترده، اکران‌های کج‌دار و مریز و تعطیلی‌ها، فروش چند صد میلیارد تومانی فیلم‌ها در سال‌های گذشته با سقوط  به تنها چهار، پنج میلیارد تومان رسید. که بزرگترین رکود سینمای ایران رقم خورد. اگرچه سینماماشین و اکران آنلاین راه اندازی شد اما نتوانست نظر مخاطبان را جلب کند و همچنان زیان کرونا بر سالن های سینما مستولی شد.

 فرصت برای علاقمندان به ساخت فیلم سینمایی
اما در طول سال شاهد رونق دریافت پروانه ساخت از سوی فیلمسازان بودیم. در سال جاری تا تاریخ چهارم اسفند 118 فیلمنامه مجوز دریافت پروانه ساخت دریافت کردند. در میان آثار متقاضی که مجوز دریافت کردند 44 فیلم اولی پروانه ساخت گرفتند این تعداد نشان از این مهم دارد که علاقمندان به ساخت فیلم سینمایی و ورود به عرصه حرفه ای از این فرصت استفاده کرده و توانستند پروانه ساخت دریافت کنند. کرونا باعث شده است که تولیدات در سینما به شدت کاهش یابد تنها 64 فیلم از میان آثاری که توانستند پروانه ساخت دریافت کنند وارد مرحله پیش تولید شدند و 30 فیلم مراحل فنی و در نوبت دریافت پروانه نمایش هستند.

 جشنواره فیلم فجر هم مخاطب را به سینماها نیاورد
سینمای ایران در برگزاری جشنواره فیلم فجر هم چندان موفق نشد که مخاطب را به سالن سینما بکشاند. برخی از فیلم ها تنها 7 یا 8 درصد از سالن نمایش را توانستند پرکنند. فیلم های پرفروش هم که در رتبه اول جدول قرار گرفتند هم مخاطب چندانی را با خود همراه نکردند. در طول جشنواره تنها دو یا سه سانس فوق العاده درخواست کردند.

 اکران آنلاین نظر صاحبان آثار را تامین نمی‌کند
در این شرایط سینمای ایران امیدی به اقبال مخاطب در سالن های نمایش را ندارد و رفتار و نگاه مخاطب به دیدن فیلم ها متفاوت شده است و براین اساس باید سینماگران تمهیدی بیاندیشند تا با تولید آثار موفق برای پرده عریض سینما مخاطب را به سالن سینما بازگردانند. به گزارش فارس، اکران آنلاین هم که برای مخاطب جذاب‌تر است نمی‌تواند نظر صاحبان آثار را تامین کند، زیرا بلافاصله بعد از اکران فیلم قاچاق شده و این قاچاق ضربه مهلکی به سرمایه گذار و تهیه کننده و در نهایت سینمای ایران وارد می کند.
به هر حال جدا از صاحبان آثار سینمایی در سالی که رو به پایان است سینماداری از جمله مشاغلی بوده که با تعطیلی طولانی مدت سینماها آسیب زیادی دیده است، حتی فعالیت مجدد در ماه‌های اخیر هم نتوانسته رونق را به سینماها بازگرداند. زبرهمین اساس سالن‌های سینمایی مختلف به‌ویژه قدیمی‌ترها بیش از گذشته با مشکل مواجه و در معرض خطر تعطیلی یا تغییر کاربری قرار گرفتندک بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد سینما در سال جدید نیاز به برنامه ریزی درست از سوی متولیان همچنین صاحبان آثار دارد تا با ساخت آثار سینمایی درست و موفق بتوانند مخاطب را به سالن سینما بازگردانده و مشتاق کنند

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.