استارتآپهای حوزه نشر؛ نیازمند تخصص
«خانه کتاب و ادبیات ایران پاتوق استارتآپهای حوزه کتاب میشود» خبری بود که در سومین روز از هفته کتاب از سوی ایوب دهقانکار اعلام شد؛ خبری که در دوران کسادی «یارمهربان» بارقهای از امید محسوب میشود. مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام کرد که دو طبقه از سرای اهل قلم به استارتآپها و […]
ایوب دهقانکار در نشست «نقش استارت آپهای حوزه کتاب در ارتقای صنعت نشر» با اعلام اینکه در جایگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از راهاندازی استارتآپها حمایت میکند، گفت: در این زمینه باید بررسیهای لازم انجام و مشخص شود کدام اقدامات را میتوان به عنوان استارتآپ قبول کرد و کدام اقدامات شرایط لازم را ندارد. وی تصریح کرد: مهمترین شاخصه اصلی برای اینکه کسب و کاری استارتآپ محسوب شود، تبدیل شدن به صنعت مستقل، درآمدزا بودن و دانش بنیان بودن آن است.
دهقانکار افزود: صاحبان ایده استارتآپی باید بدانند که علوم تجربی در آن زمینه چه میگوید، در گذشته چه گفته شدهاست و امروز چه گفتهمیشود. وقتی استارتآپ مبنای علمی داشتهباشد بهتر میتواند به فعالیت خود ادامه دهد. همچنین به عنوان صاحب ایده استارتآپی باید بدانیم که رواج این ایده به دلیل رواج سهولت دسترسی در مقایسه با کتاب فیزیکی نیست، البته این مسئله مطرح است. اگر هدف از کتاب خواندن را افزایش آگاهی بدانیم، افزایش آگاهی از طریق دریافت اطلاعات صورت میگیرد. دانشمندان علوم شناختی درباره سبک یادگیری افراد مختلف تفاوت قائل هستند. به نظرم ضرورت دارد که جوانانی که وارد حوزه استارتآپهای کتاب و نشر میشوند، درباره کتابهایی که در این زمنیه نوشته شدهاست، اطلاعات به دست بیاورند. بنابراین دانش بنیان بودن فرض و ایده اساسی برای راهاندازی استارتآپ است.
وی با اعلام اینکه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در تفاهمنامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دو طبقه از ساختمان سرای اهل قلم را به استارتآپهای فرهنگی اختصاص دادهاند، بیان کرد: با چندین شتابدهنده در این حوزه جلساتی داشتیم و در کمتر از دو یا سه هفته آینده شتابدهنده به صورت عملیاتی مستقر خواهدشد تا این طبقات تبدیل به پاتوق استارتآپها شود.
استارتآپ به رشد بهینه صنعت کمک میکند
داریوش مطلبی، معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات هم با اشاره به اینکه بحث استارتآپها همیشه در حوزه نشر مطرح بوده و منجر به سرمایهگذاری در این بخش شدهاست، گفت: اهمیت این مسئله به اهمیت کتاب و صنعت نشر باز میگردد. در سالها و دهههای گذشته، کتاب مهمترین کالای فرهنگی مورد توجه سیاستگذاران بود، به همین دلیل سرمایهگذاریهای مختلفی در این حوزه اتفاق افتادهاست.
وی با اشاره به اینکه تولید و استفاده از استارتآپها در ایران به سالهای ابتدایی دهه ۸۰ باز میگردد،تصریح کرد: استارتآپها خصوصیاتی دارند که شکلگیری و فعالیت آنها همواره با ترس و ریسک بالایی همراه است. استارتآپها معمولا مبتنی بر فناوری روز هستند اما میتوانند وابسته به اینترنت نباشند.
۱۵۰استارتآپ حوزه نشر در ایران
مهدی علیپور حافظی، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی هم در ارائه تعریفی از استارتاپ حوزه کتاب و نشر، با اشاره به اینکه این حوزه با دایره وسیعی از مخاطبان در ارتباط است، بیان کرد: خیلی از افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه حضور دارند. استارتآپها، اضافه کردن نوآوری به بخشی از یک صنعت است تا آن نوآوری بتواند مسائل آن حوزه را حل کند. امروزه مفهوم استارتآپ با مفهوم فناوری ارتباط نزدیکی دارد. این نوآوری به رشد بهینه صنعت کمک میکند و فعالان آن، عمدتا در حوزههایی وارد میشوند که بتوانند اثرگذار باشند و منبع درآمدی هم از عرصه خود کسب کنند. باید توجه داشت که یک استارتآپ الزاما نباید محصولی را ارائه کند.
وی با اشاره به اینکه استارتآپهای حوزه نشر نیازمند تخصص هستند، ادامه داد: تخصصهای مختلفی از حوزههای مربوط به کسب و کار، استفاده از دانش تخصصی، مارکتینگ و … در این بخش فعال هستند. یکی از ابهامهای استارتآپ در حوزه نشر همین مسئله است، چراکه افراد در یک حوزه تخصص دارند و میتوانند به خوبی در آن فعالیت کنند، اما ابهامات درباره مسائلی که درباره آن آگاهی ندارند، آنها را با مشکلاتی مواجه میکند.
به گفته استادیار دانشگاه علامه طباطبایی استارتآپهای حوزه نشر در مقایسه با سایر استارتآپها دامنه فعالیت کوچکتری دارند. کوچکی فعالیت استارتآپهای حوزه نشر، باعث محدودیت درآمدزایی آنها میشود. از دیگر مشکلات این حوزه، نبود امکان بهرهبرداری از تمام تخصصهایی است که در شکلگیری و رشد استارتآپ نقش داشتهاند.
علیپور درباره وضعیت استارتآپهای حوزه کتاب در ایران هم با تاکید بر اینکه باید توجه داشت که استارتآپها همیشه استارتآپ باقی نمیمانند، گفت: استارتآپ در محدوده زمانی پنج سال نخست با این نام شناخته میشود، پس از آن تبدیل میشود به شرکتی که میتواند از پس هزینههای خود برآید. همچنین باید توجه داشت که از هر ۱۰۰ استارتآپ، ۹۰ تا با شکست مواجه میشوند. استارتآپها در بخشی از فرآیند تولید با هزینههای اندکی شکل میگیرند و وارد کسب و کار میشوند و اگر کسب و کار این ایدهها را قبول داشتهباشد، استارتآپ میتواند در آن حوزه رشد کند و این منوط به سودآور بودن استارتآپ در آن حوزه است.
به گفته علیپور در ایران در حوزه نشر کتاب ۱۵۰ استارتآپ وجود دارد.وی تاکیدکرد: در بررسی اولیه این استارتآپها متوجه شدیم که تعدادی از آنها رو به افول هستند و به تدریج از عرصه حذف میشوند. بزرگترین حوزه فعالیت استارتآپها در زمینه نشر، در حوزه فروش و توزیع الکترونیک است. دومین دسته یعنی حدود ۵۰ تا ۵۵ استارتآپ در حوزه کتابهای الکترونیک فعالیت میکنند. تعدادی از استارتآپها کتاب را به کتاب صوتی تبدیل میکنند و فایل صوتی کتاب را در دسترس افراد قرار میدهند و تعداد محدودی در شبکههای اجتماعی برای دسترسپذیرکردن کتابها فعال شدهاند.
نظرات و تجربیات شما لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.