افتتاح ۴.۲ میلیارد دلار طرح (۳.۲ میلیارد دلار در سال ۹۸ و ۱ میلیارد دلار در سال ۹۹) که اهم آنها انتقال آب خلیج فارس به گل گهر، آلومینیوم جنوب، آلومینیوم جاجرم، کنسانتره و گندله سنگان، کارخانجات اسید مس و بسیاری از پروژه های زیربنایی و معدنی و صنعتی بوده است از جمله مهترین اقدامات ایمیدرو از سال ۹۸ تاکنون( در مدت مسئولیت خداداد غریب پور در این سازمان توسعه ای) می باشد.

 

در این بازه زمانی پیگیری جدی جهت تکمیل طرحهای توسعه به انجام رسید، به گونه ای که در سال جاری ۱ میلیارد دلار طرح دیگر نیز افتتاح خواهد شد که اهم آن فاز اول الکترود گرافیتی، احیای قائنات و بندر پارسیان می باشد.

پس از تحریم فلزات مدل تجاری – تولیدی در ایمیدرو طراحی گردید و بر اساس آن مبادله ۲٫۵۵ میلیارد دلار ارز با هدف تامین مواد اولیه و مصرفی مورد نیاز تولید و یا تکمیل طرحهای توسعه انجام شد.

اهم آنها شامل ۲۷ کشتی ۳۰ هزار تنی پودرآلومینا، ۲۶ هزار تن الکترود، ۴۵۰ میلیون دلار قطعات خودروسازی، ۱۰۰۰ تن سیانور، ۶۵ میلیون دلار قطعات لوازم خانگی و ۲٫۲ میلیون دلار مورد نیاز تایر بوده است.

افزایش سرمایه صندوق حمایت از فعالیت‌های معدنی از ۱۴۰ میلیارد تومان به ۳۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ و رسیدن به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری، ایجاد کنسرسیوم‌های بزرگ با مشارکت بخش خصوصی شامل شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا، هلدینگ سرمایه گذاری در منطقه ویژه خلیج فارس با هدف توسعه فولاد تا سقف ۱۰ میلیون تن و کنسرسیوم سرمایه گذاری با هدف توسعه فولاد تا سقف ۱۰ میلیون تن در چابهار از دیگر اقدامات توسعه ای انجام شده بوده است.

در این مدت بر روی جذب مشارکت بخش خصوصی در توسعه معادن و صنایع معدنی کار جدی شد که مهم‌ترین آنها طرحهای پترولیوم کک و تیتانیوم کهنوج، معادن آنومالی شمالی و میشدوان و پتاس خورو بیابانک و شورابه های ترود می باشد.

جذب بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان منابع جهت تکمیل طرحهای توسعه از بخش خصوصی در سال ۹۸

 

در سال ۱۳۹۸ با پیگیری‌های انجام شده بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان منابع جهت تکمیل طرح‌های توسعه ای از بخش خصوصی منابع جذب گردید.

از سوی دیگر رشد تولید را در تمام زنجیره فلزات اساسی در سال ۹۸ و ۸ ماهه ۹۹ شاهد بوده ایم به گونه ای که رشد تولید ۸ ماهه سال جاری شرکتهای بزرگ شامل شمش آلومینیوم با رشد ۶۷ درصدی، شمش فولاد رشد ۸ درصدی، کاتد مس رشد ۵ درصدی و شمش طلا رشد ۱۷ درصدی بوده است.

احیا و فعالسازی ۳۱۱ معدن از سال ۹۸ تاکنون

با افزایش بودجه منابع داخلی سالهای ۹۷ و ۹۸، طرح اجرای زیربنایی راه و برق برای معادن بخش خصوصی ۱۰ برابر نسبت به سال ۹۷ شده است و توسعه مناسبی در فعالیتهای زیربنایی صورت پذیرفت.

شروع عملیات اجرایی جاده ناحیه سنگان، با ارزش۸۰۰ میلیارد تومان در قالب قرارداد مشارکت بخش خصوصی، تشکیل شرکت مشترک با بخش خصوصی با هدف تصفیه پساب بندرعباس به منظور استفاده صنایع مستقر در منطقه ویژه خلیج فارس بخش دیگری از اهم اقدامات و عملکردها به شمار می‌رود.

اما رویکرد جدید ایمیدرو توسعه صنعت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کشور بوده است، به گونه ای که احداث ۴ بازارچه در استانهای اصفهان، قم، کرمان و خراسان رضوی پیگیری و در اصفهان عملیاتی گردید و سندملی توسعه صنعت سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی کشور و برنامه جامع عملیاتی این صنعت از سال جاری تا سال ۱۴۱۰ تدوین و مورد تایید ریاست جمهوری قرار گرفته است.

از سال ۹۸ تاکنون ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع از پهنه های کشور اکتشاف شده اند و ۶۶ هزار کیلومتر مربع آن به بخش خصوصی واگذار شده است.

نتیجه تمرکز بر توسعه اکتشاف، افرایش ۵۰۰ میلیون تنی ذخایر سنگ آهن در ناحیه گل گهر و افزایش ۲ برابری ذخایر طلای زرشوران می باشد.

شناسایی ۷۵۹ محدوده امید بخش معدنی با فعالیتهای اکتشافی

شناسایی تعداد ۷۵۹ محدوده امید بخش ناشی از فعالیتهای اکتشافی انجام شده، تصویب و عقد قرارداد ۲۶ پروژه پژوهشی کاربردی و تقاضا محور، توسعه همکاری با ۱۱ دانشگاه برتر کشور و برگزاری ۵۴۴ دوره آموزشی مورد نیاز بخش خصوصی که ۴ دوره تخصصی ۶ ماهه تربیت تکنسین نیز از جمله آن بوده از دیگر کارهای انجام شده است.

همچنین طراحی نظام کنترل مدیریتی بر شرکتهای بزرگ با هدف اولویت بندی در سرمایه گذاری و جهت دهی مشخص استراتژیهای آنها  و حمایت از افزایش سرمایه شرکتهای بزرگ در سال جاری با هدف حفظ سرمایه و تکمیل طرحهای توسعه به میزان ۳۹۰۳۳ میلیارد تومان به انجام رسید.

بازارگردانی و حمایت از بورس

حمایت از تولید ماشین آلات معدنی توسط هپکو به گونه ای که تعدادی از شرکتهای بزرگ معدنی و صنایع معدنی اقدام به عقد قرارداد با آن شرکت نموده اند، مبادله ۲۷ تفاهم نامه های متعدد با سایر ارگانها و بخش خصوصی با هدف توسعه همکاریهای مرتبط، پرداخت بی سابقه  ۵۰۷۲ میلیارد تومان از دیون و تعهدات ایمیدرو به دولت در سال ۹۸ و افتتاح اولین مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی (ایمینو) با هدف حمایت از استارتاپهای معدنی نیز در این دوران صورت گرفت.

در این مدت سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 ویرایش ۲۰۱۵ استقرار یافت، گوهینامه از شرکت SGS اخذ گردید و تدوین و عملیاتی نمودن برنامه های نقشه راه بخش معدن و صنایع معدنی به انجام رسید، به گونه ای که تا پایان آبانماه، ۷۴ درصد(معادل برنامه)  اهداف تعیین شده محقق گردیده است.

طراحی نظام مدیریت پروژه و عقد قرارداد با انجمن مدیریت پروژه ایران در این خصوص از دیگر برنامه های انجامی بوده است.

ایمیدرو با استفاده از طراحی مدل خاص بازرگانی – تولیدی توانست در سال ۹۸ با وجود تحریم های فلزات اساسی از ابتدا توسط امریکا، رشد صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی را محقق نماید به گونه ای که صادرات بیش از ۱ میلیارد دلاری مس و در کل ۸.۵ میلیارد دلار زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی محقق گردید.

همچنین در راستای کمک به توسعه متوازن زنجیره فلزات اساسی و بهبود سیاستگزاری صنعتی در این حوزه ها، بروزرسانی و عملیاتی نمودن طرح جامع فولاد و سرب و روی پیگیری گردید و تدوین طرحهای جامع طلا، مس و آلومینیوم نیز آغاز شد.پویش خبر