ثبت نام آثار در شرایط کرونایی
برگزاری جشنواره فیلم فجر در موعد همهسالهاش به دلیل شرایط خاص این روزهای جهان و همهگیری کووید-۱۹ با اما و اگرهایی همراه شده است. از یک سو دبیر جشنواره بر برگزاری آن به صورت حضوری تاکید میکند و از سوی دیگر، منتقدان اجرای این جشنواره را فعالیتی برای صرف بودجه در نظرگرفته شده! می دانند. […]
روز گذشته، مدیر دبیرخانه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر تأکید کرد مهلت ارائه نسخه کامل آثار برای داوری، ۲۰ دیماه است و این زمان تمدید نخواهد شد.
سیمون سیمونیان گفت: با توجه به همهگیری جهانی بیماری کووید ۱۹، شیوه برگزاری جشنوارهها منوط به دستور ستاد مبارزه با کرونا است. بنابراین، شورای سیاستگذاری جشنواره تصمیم گرفته است که در شرایط خاص، فیلمها فقط داوری شود، در صورتی که شرایط بهتر شود و ستاد مبارزه با کرونا اجازه دهد، فیلمها برای صاحبان آثار و رسانهها (با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و ظرفیت اعلام شده از طرف ستاد) نمایش داده خواهد شد.
وی افزود: در صورت بازگشایی سالنهای سینما و بهبود شرایط، فیلمهای جشنواره همانند سالهای گذشته برای مردم هم نمایش داده خواهد شد. به همین دلیل با توجه به فرصت کوتاه باقیمانده تا آغاز جشنواره، همه فیلمهای متقاضی و آماده نمایش باید در زمانی فشرده داوری شوند تا دبیرخانه جشنواره امکان برنامهریزی نمایش آثار را داشته باشد.
سیمونیان ادامه داد: از صاحبان آثار و دستاندرکاران فنی فیلمها و استودیوها تقاضا میکنیم تا با تلاش مضاعف، نسخه نهایی فیلمهای ثبتنام شده را در موعد مقرر به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند. ضمن اینکه امسال بر اساسِ مقرراتِ اعلامشده، حداکثر تا ۲۰ دی ماه باید نسخههای کامل فیلمها را برای بازبینی و داوری دریافت کنیم و امکان تمدید فرصت برای تکمیل و ارائه آثار وجود نخواهد داشت.
جشنواره فیلم فجر آنلاین نیست
سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد هم با اشاره به اینکه قطعا سی و نهمن دوره جشنواره فیلم فجر به شکل آنلاین برگزار نمیشود، گفت: مراقبت از به سرقت نرفتن آثار سینمای داستانی کاری بسیار دشوار است و نمیتوانستیم وارد چنین عرصه پر ریسکی شویم.
دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به برگزاری آنلاین برخی از جشنوارهها تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر به شکل آنلاین برگزار نمیشود؛ چون سینمای داستانی تفاوتهایی با فیلم کوتاه و مستند دارد و مراقبت از سرقت نکردن آثار سینمایی داستانی کاری بسیار دشوار و پر ریسک است و طبیعتا نمیتوانستیم وارد چنین عرصه پر ریسکی شویم.
وی ادامه داد: در سینمای مستند و کوتاه این ریسک خیلی پایینتر است و مدیران این اجازه را پیدا میکنند که این ریسک را انجام دهند. اما در سینمای داستانی که میانگین هزینه تولید برای هر فیلم حداقل ۵ میلیارد تومان است چنین ریسکی ممکن نیست.
وی یادآور شد: البته شکلهای جدیدی از ارائه فیلم در بستر آنلاین هم هست که مطلقا سرقتی در آن وجود نداشته باشد؛ مثل دوربینهای ویآر. اما به خاطر هزینههایش هنوز آن را تجربه نکردهایم. ممکن است در آینده این اتفاق هم بتواند رخ دهد و وارد سینمای داستانی شود.
طباطبایینژاد خاطرنشان کرد: اما در شرایط موجود فقط در سطح اول برای داوران جشنواره و در سطح دوم اگر شرایط بهتر شود برای اهالی رسانه و منتقدان سینمایی و ذینفعان این صنف و در سطح سوم اگر شرایط به وضعیت ایمن برسد، برای عموم مخاطبان شرایط حضور در جشنواره را فراهم خواهیم کرد.
مسابقه تبلیغات سینمای ایران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با هدف تشویق، تقویت و بهکارگیری روشهای خلاقانه و مؤثر در عرصه بازاریابی و پخش آثار سینمایی و جذب حداکثری مخاطبان و ارتقای سطح کیفی تبلیغات و اطلاعرسانی و همچنین ترغیب و تشویق هنرمندان این عرصه در بخشهای عکس، پوستر، آنونس و تیزر فیلمهای سینمایی ایرانی برگزار میشود.بر اساس فراخوان جشنواره سی و نهم، داوری این بخش از بین مواد تبلیغی فیلمهای سینمایی (داستانی، پویانمایی و مستند) اکران شده در حدفاصل ۱۰ دی ۱۳۹۸ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۹ (در سینماهای داخل کشور یا در سامانههای نمایش درخواستی) که در این بخش ثبتنام کردهاند، صورت خواهد گرفت.
در مراسم اختتامیه جشنواره فجر ۳۹، سه سیمرغ بلورین به بهترین عکس، بهترین پوستر و بهترین آنونس و تیزر اهدا میشود.
نظرات و تجربیات شما لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.