محمدشریف ملک‌زاده، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی کشور و کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰  گفت: تاکنون مسئولان کشور به آرامش روانی جامعه در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی توجه نکرده اند به همین دلیل است که امروز بسیاری از مردم با ورود به بورس و از دست دادن سرمایه های خود با تنش روانی مواجه شده اند که عواقب آن بی اعتمادی و حتی بروز معظلات اجتماعی است.

دکتر ملک زاده معاون رئیس جمهو سابق کشور با شاره به اینکه یکی از موضوعاتی که تا امروز هیچکدام از دولت مردان ما در بخش اجرا، تصمیم سازی و سیاست گذاری به آن توجه نکرده اند آرامش در ۵ حوزه اصلی داخل کشور است، گفت: از آنجایی که حوزه های اقتصاد، اجتماعی، فرهنگ، سیاست و امنیت از مباحث مهم کشور هستند به آنها خواهم پرداخت، در واقع امروز به عنوان یک راهکاری  در بحث تخصصی اقتصاد به دنبال مطرح کردن موضوعاتی هستم که قبلا دولتمردان به آن توجه نکرده اند، اگر به دنبال توسعه اقتصادی هستیم باید یک آرامش روانی در این بخش به وجود بیاید زیرا هیجان زدگی در اقتصاد کشور باعث بی ثباتی این حوزه شده وتا زمانی که مشکلات کنونی برطرف نشود تنش های روحی و رانی برای مردم باقی می ماند.

پروفسور محمد شریف ملک زاده افزود: مسئولان به مردم می گویند که به بازار بورس، مسکن و … سرمایه گذاری کنند اما به مردم توضیح نمی دهند که وقتی سود بازارهای همچون مسکن، بورس، خودرو و … بیشتر از بخش های مولد باشد اشتغال زایی و رشد اقتصادی محقق نخواهد شد و نوعی بازار کاذب اقتصادی رخ می دهد. از این رو وقتی در حوزه بورس، بازار دچار مشکل می شود منجر به انحراف سرمایه ها به سمت بازارهای سوداگری و … می شود، به همین دلیل تا زمانی که ثبات اقتصادی و آرامش روانی برای مردم به وجود نیاید به سمت توسعه حرکت نخواهیم کرد.

او ادامه داد: امروز وقتی که رشد بورس با رشد اقتصادی ایران سازگار نیست و مسئولان مردم را به سرمایه گذاری در بورس دعوت می کنند یک خانواده با ورود به این بازار دچار ورشکستگی می شود ،آیا در این شرایط آن خانواده ارامش خواهد داشت؟ به طور قطع این مسائل به مشکلات خانوادگی و ناهنجاری های اجتماعی کشور هم دامن می زند. ملک زاده  تصریح کرد: در شرایط کنونی دولت برای هماهنگی رشد اقتصادی و بورس باید مالیات بر معاملات بورس را افزایش دهد و کارمزد ارکان بازار را کاهش دهد تا بورس بازی مهار شود و مردم به سرمایه های خود برسند، امروز بورس بازی در کشور حاکم شده و بخش عمده ای از جامعه که به حرف مسئولان و دستگاه های اجرایی اعتماد کرده اند و پس از یک آرامش کاذب در مرحله اولیه در نهایت با ورشکستی روبرو شدند و آرامش روانی آنها بهم خورده که نتیجه آن چیزی جز فساد اخلاقی و اجتماعی و خودکشی و … نیست. بنابراین ماموریت دولت و دستگاه های اجرایی باید ایجاد ثبات اقتصادی برای به وجود آوردن آرامش اجتماعی باشد و اگر این اتفاق نیفتند با این هیجان اقتصادی به جایی خواهیم رسید که مردم با سیاست های دولت همراه نباشند.