باید قبول کرد که تحریم ها و بدعهدی شرکای خارجی مشکلات زیادی را برای خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو ایجاد کرد. هرچند ایران خودرو توانست با تکیه بر توان زنجیره تامین، برگزاری میزهای ساخت داخل، داخلی سازی قطعات، تامین برخی قطعات از خارج کشور و … مشکلات ناشی از تحریم را حل کند.

دلیل اصلی بحران ایران خودرو و سایر خودروسازان داخلی این بود که مالکیت پلتفرم محصولات برای خودروساز دیگری بود. در واقع شرکتی مانند ایران خودرو که بزرگترین خودروساز ایران است، عمده محصولاتش در آن زمان مبنتی بر پلتفرم های پژوشکل گرفته و دقیقا به همین جهت عمده قطعات از خارج کشور تامین می شد و ایران خودرو امکان دست بردن در پلتفرم و تغییر آن را نداشت.

با هر سختی که بود ایران خودرو در این سالهای تحریم برای اینکه خط تولید آن متوقف نشود، اقدام به داخلی سازی قطعات خودروهایی کرد که مالکیت پلتفرم آنها برای شرکت دیگری بود. این کار وقت و هزینه زیادی از ایران خودرو و زنجیره تامین این شرکت برد و درس بسیار مهمی را به ایران خودرو و زنجیره تامین داد. درسی که ایران خودرو از این شرایط گرفت این بود که باید محصولاتی را طراحی کند که اولا مالکیت پلتفرم برای این شرکت باشد.

دوما باید درصد داخلی سازی محصولات آینده خود را بالا ببرد. زمانی که مالکیت پلتفرم یک محصول برای ایران خودرو باشد، اعمال هرگونه تغییر در محصول و پلتفرم برای ایران خودرو به مراتب ساده تر از زمانی بوده که مالکیت پلتفرم برای خودروساز دیگریست.

توانمندی ایران خودرو طراحی TF21(1)

همچنین زمانی که درصد داخلی سازی یک خودرو بالا باشد، خودروساز جدا از تحریم عمده قطعات لازم برای تولید یک خودرو را توسط زنجیره تامین خود در داخل کشور تامین می کند. در چنین شرایطی بود و نبود تحریم برای خودروساز فرقی نداشته و تحریم ها و بدعهدی شرکای خارجی اعم از خودروساز و قطعه ساز نمی تواند مانع چرخیدن چرخ تولید شوند.

ایران خودرو به همین جهت تصمیم گرفت که با تکیه بر دانش مهندسین خود و کمک گرفتن از شرکت های دانش بنیان اقدام به توسعه محصولات آتی کند.

چنین رویکردی باعث می شود که مالکیت پلتفرم در اختیار ایران خودرو باشد. زمانی که مالکیت پلتفرم یک خودرو برای ایران خودرو باشد و پلتفرم آن متعلق به شرکت دیگری نباشد، ایران خودرو به سادگی می تواند آن خودرو را به بازارهای صادراتی عرضه کند. نتیجه این رویکرد ایران خودرو، تولد دو محصول جدید به نام های ری را و TF21 است. ری را و TF21 را باید فرزندان ایران خودرو نوین دانست.

با توجه به اینکه مالکیت پلتفرم خودرو ری را و TF21 برای ایران خودروست، شانس موفقیت زیادی برای آنها در بازارهای صادراتی وجود دارد. ایران خودرو اظهار کرده که خودرو TF21با داخلی سازی ۹۷ درصدی به بازار عرضه می شود. خودرو TF21 جزو معدود محصولاتی بوده که ایران خودرو از همان مراحل ابتدایی طراحی آن با شرکت های دانش بنیان و قطعه سازان همکاری داشته که این موضوع سبب توسعه زنجیره تامین شده است.

با توجه به داخلی سازی ۹۷ درصدی خودرو TF21، می توان اظهار کرد که تولید این خودرو شرطی نبوده و تحریم ها نمی تواند تاثیر منفی روی روند تولید و تامین قطعه برای تولید این خودرو داشته باشند. همچنین به لطف داخلی سازی بالا و مالکیت پلتفرم TF21 توسط ایران خودرو، اعمال هرگونه تغییر در آینده و فیس لیفت و بروزرسانی این خودرو بسیار ساده بوده و با هزینه بسیار کمتری نسبت به خودروهایی که پلتفرم آن برای این خودرو نیست، این تغییر صورت می گیرد.