کرونا؛ کابوس برنامهسازان تلویزیون
نبود شیوهنامههای دقیق و شفاف برنامهسازی، فقدان زیرساختها و امکانات فنی ارتباط آنلاین (برخط) در استودیوها و تلاش برای تولید برنامه برای مردم در روزهای همهگیری، بخشی از مشکلات تهیهکنندگان و برنامهسازان تلویزیون در ایام کروناست. شیوع کرونا در بیش از ۱۴ ماه گذشته زندگی فردی و جمعی افراد را با کش و قوسهای گوناگونی […]
برنامه سازان تلویزیون در رده های مختلف مجری، سردبیر و نویسنده از همین مشاغل بودند که به رغم چالشهای بیماری کرونا در محیط شغلی شان ناچار به تولید و ساخت پرداختند و حتی به دلیل ترغیب نهادهای مسئول به خانه ماندن مردم در ایام کرونا، این وظیفه آنها دوچندان و مضاعف هم شد. البته که همسانی دیدگاهها در این زمینه وجود نداشت، همچنان که برخی اعتقاد داشتند لزوم حضور کمتر در شرایط اجتماعی از الزامات این دوران است، عده ای دیگر معتقد بودند رسالت رسانه در چنین شرایطی برجسته می شود و وظیفه آنان حضور در دوران کرونا و برنامه سازی در این ایام است.
استرسهای یک تهیهکننده مضاعف است
مریم نیکانلو، تهیهکننده تلویزیون در این زمینه با اشاره به دشواریها و چالشهای برنامه سازان تلویزیونی در ایام کرونا خاطرنشان کرد: من از سال ۷۹ مشغول کار در تلویزیون هستم و هیچ سالی مانند سال ۹۹ برای ما به لحاظ شرایط کاری عجیب و متفاوت نبود؛ ایام کرونا دوران و شرایطی بسیار ویژه و متفاوت بود. در این دوران تهیهکننده سه برنامه بودم که در تولید این برنامه ها با استرسها متعدد و شرایط خاصی روبرو بودیم. وی افزود: به عنوان یک تهیهکننده معتقدم هرگز نباید صحنه را خالی کنیم و رسالت ما این است که برنامه بسازیم، چه در زمانی که شرایط عادی بود و چه امروز که شرایط متفاوت است.
نیکانلو در توضیح تفاوت شرایط تولید یک برنامه زنده در دوران کرونا و پیش از آن تصریح کرد: در این شرایط وقتی داخل استودیو میرویم باید تمام شرایط و نکات را در نظر گرفته باشیم و خود این موضوع استرسها و ملاحظات خاصی را ایجاب می کند.
اینکه باید در این دوران مراقب فاصلهها و رعایت حال میهمانان و افرادی که در برنامه حضور دارند و عوامل تولید باشیم شرایط خاصی را در تولید یک برنامه زنده می زند؛ این دقیقا همان موضوعی است که موجب می شود تا تولید و روی آنتن بردن برنامه زنده در دوران کرونا و غیر از این دوران اختلاف فاحشی داشته باشد.
شیوهنامههای دقیق برای کرونا وجود نداشت
مجله تصویری چرخ هم یکی از برنامههایی بود در روزهای اوج کرونا به کار خود ادامه داد. الهه بهبودی، تهیهکننده این برنامه با اشاره به سختیهای کار برنامه سازی در ایام کرونا توضیح داد: اسفندماه ۹۸ استرس زیادی داشتیم و هر روز موردی تازه درباره این بیماری مطرح می شد؛ چناچه مدتی دستکش می پوشیدیم و پس از آن ماسک می زدیم و نمی دانستیم چگونه باید مدیریت کنیم. کم کم شرایط بهتر شد به صورتی که بعد از عید فشاری که اسفند داشتیم را نداشتیم.بهبودی گفت: در برنامه چرخ قسمتی تحت عنوان «علم گرد» داشتیم که به موزه ها سر می زدیم که حالا آن را هم نداریم و تعطیل شده و مجبور شدهایم بیشتر به سمت آیتمهای استودیویی با حداقل آدم ها برویم؛ حتی شده یک مهمان به رغم رعایت تمام شیوهنامه ها به دلیل بیماری زمینه ای و ترس گفته به برنامه نمی آید.
وی افزود: این در حالی است که بعضا به تعداد افراد ما در سر برنامه انتقاد دارند. ما می گویم که از یک تعدادی کمتر نمی توانیم که باشیم. مثلا یک نفر تصویربردار است و یک نفر نویسنده و اینها قابل حذف شدن نیست.بهبودی در توضیح تفاوت برنامه زنده دوران کرونا و دوران پیش از آن تاکید کرد: شیوهنامههای دقیق برای کرونا وجود نداشت. در این مدت گریمها حذف شده، فاصله مهمانان بیشتر شده است.
تلویزیون در ایام کرونا کار سختی کرد
مهدی فرجی، تهیه کننده سریال«نون خ» نیز در توضیح مشکلات، چالشها و شرایط خاصی که در روزهای کرونا به تولید این سریال مشغول بودهاند، بیان کرد: کرونا یک بیماری فراگیر جهانی است؛ ما هم از کشورهای دیگر جدا نیستیم. اما زندگی ادامه دارد و کشور نمی تواند متوقف شود. به گزارش ایرنا، فرجی ادامه داد: تلویزیون در ایام کرونا کار سختی کرد و در شرایطی که نگرانی های زیادی وجود داشت که رعایت نکردن شیوهنامهها خدایی نکرده آسیب هایی جدی به هنرمندان بزند، فعالیت را متوقف نکرده و تلاش کرد بتواند عملا برنامه سازی را نه فقط در حوزه سریال سازی جلو ببرد.
نظرات و تجربیات شما لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.