این موضوع از آن جهت برای بازار خودرو ایران تلخ و ناگوار است که در حال حاضر حجم وسیعی از خودروهای خریداری شده توسط شبکه های دلالی و واسطه گری و حتی افراد عادی که با هدف کسب سود خودروزهای صفر کیلومتر خود را در پارکینگ ها انبار شده، می تواند همانند بمب ساعتی عمل کرده و بازار خودرو ایران را دگر گون سازد.

چه بسا در سال ۱۳۹۲ نیز که ایران با گروه ۱+۵ به توافقات اولیه هسته ای دست یافت تقریبا مشابه همین وضعیت وجود داشت. به گونه ای که اختلاف قیمت کارخانه تا بازار برخی از خودروها تا برابر رسید و پس این توافق نامه ریزش قیمت ها به قدری شدت گرفت که در بسیاری از خودروها قیمت ها حتی به پایین تر از قیمت کارخانه در حاشیه بازار رسید.

اکنون اما به نظر می رسد وضعیت بازار خودرو به مراتب نگران کننده تر است. زیرا برآورهای دو خودرو ساز بزرگ نشان می دهد که دستکم حدود ۶۰ درصد از خودروهای صفر کیلومتری که طی یک سال گذشته به خریداران تحویل داده شده است، برای استفاده از خدمات گارانتی به شبکه نمایندگی های خودروسازان مراجعه نکرده اند. این بدان معنا است که این تعداد از خودروها صرفا پلاک شده و در پارکینگ ها نگهداری می شوند و کماکان در کمین بازار نشسته اند تا با شکار لحظه ها، خودروهای خود را با بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند.

صرفنظر از جو روانی حاکم بر جامعه و انگیزه های اقتصادی مردم برای حفظ ارزش داریی های خود، تردیدی نیست که همین رویکرد و شکل گیری تقاضای کاذب در طول دوسال اخیر در افزایش افسارگسیخته قیمت خودروها در حاشیه بازار بی تاثیر نبوده است. به همین دلیل از این پس موج جدیدی از نگرانی در رابطه با احتمال ریزش شدید قیمت ها در سطح بازار شکل خواهد گرفت که در نوع خود یک تراژدی غم انگیز در بازار خودرو ایران به شمار می رود.

حال آنکه روند نزولی نرخ دلار نیز آغاز شده و همزمان با سفر رئیس کل بانک مرکزی ایران به آمریکا برای ملاقات با مقامات صندوق بین المللی پول می تواند گمانه زنی ها پیرامون گشایش های بیشتر اقتصادی را تقویت کند. از طرفی در روزهای گذشته حضور سلطان عمان در ایران و ملاقات با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران می تواند نوید بخش گشایش های بیشتر سیاسی و اقتصادی باشد. به این امیدواری ها می توان آمادگی کره جنوبی برای آزادسازی دارایی های ایران را نیز اضافه کرد.

در چنین شرایطی تردیدی نیست که با انتشار اخبار بیشتر از توافقات در روزها و هفته های آتی حجم وسیعی از خودروهای دپو شده در پارکینگ ها به سوی بازار روانه خواهد شد و در مقابل خریداران واقعی خودرو نه تنها خرید خود را به تاخیر خواهند انداخت، بلکه منتظر گشایش های جدید در زمینه واردات خودروهای خارجی و حتی مشارکت خودروسازان ایرانی با خودروسازان خارجی برای تولید خودروهای به روزتر خواهند ماند.

بنابراین شکل گیری این فضای روانی در بازار خودرو ایران کام دلالان و احتکارکنندگان خودرو را تلخ خواهد کرد و تا مدت ها بازار خودرو با چنین وضعیتی مواجه خواهد بود.