انرژی متاورس از سمت کاربران میآید، نه شركت
پیش به سوی صنعت متاورس در معماری
قطعاً “متاورس” داغترین و به روزترین کلمه در صحنه فناوری است که همه صنایع را با خود همراه خواهد کرد. صنعت ساختمان سازی، معماری و طراحی نیز برای بقا و رشد افزون باید با تکنولوژی های روز دنیا و به ویژه متاورس همراه گردد. متاورس باید یک اکوسیستم باز و قابل تعامل باشد و تحت […]
قطعاً “متاورس” داغترین و به روزترین کلمه در صحنه فناوری است که همه صنایع را با خود همراه خواهد کرد. صنعت ساختمان سازی، معماری و طراحی نیز برای بقا و رشد افزون باید با تکنولوژی های روز دنیا و به ویژه متاورس همراه گردد.
متاورس باید یک اکوسیستم باز و قابل تعامل باشد و تحت سلطه یک شرکت خاص قرار نگیرد. مارک زاکربرگ نیز در این خصوص گفته است: امیدوارم در آینده پرسیدن این سؤال که آیا شرکتی در حال ساخت یک متاورس است به همان اندازه مضحک باشد که از شرکتی سؤال کنید اینترنت آنها چطور کار میکند.
هر کسی میتواند از طریق تولید محتوا، برنامه نویسی و طراحی بازی نقشی در متاورس داشته باشد و این نوع مشارکتها به طرق گوناگون به ارزش متاورس خواهند افزود.
سالهای متمادی است که اینترنت با وجود لینکها، یک کاتالوگ دوبعدی محسوب میشود اما اکنون با پتانسیل تجربههای سه بعدی جذابیت آن بیشتر میشود و مطمئناً نحوه کار، خرید و زندگی را تغییر خواهد داد.
کل جهان شاهد یک تغییر عمده از اقتصاد واقعی به اقتصاد دیجیتال است و ادغام این دو از از زمان اپیدمی کووید ۱۹ به شدت سرعت گرفته است. از زمان شروع همه گیری شاهد بودهایم که در همه جای دنیا فروشگاههای خرده فروشی و بازارهای سنتی به سمت بازارهای آنلاین تغییر مسیر دادند و برندهایی مثل Balenciage تصمیم گرفتند مجموعههای جدیدشان را در قالب بازیهای ویدئویی رونمایی و معرفی کنند. در چنین شرایطی صاحبان املاک و مستغلات با چالشهایی مواجه شدند چراکه اکثر صاحبان کسب و کار تصمیم گرفتند دفاتر کاری خود را کنار بگذارند یا کوچکتر کنند.
اما در آنسوی ماجرا، شرکتهای کنفرانس ویدئویی همانند زوم در بحبوحه همه گیری شاهد موفقیتهای چشم گیری بودهاند. چه بخواهیم و چه نخواهیم، کووید ۱۹ فرهنگ کاری را تغییر داد، ظهور تجارت الکترونیک را سرعت بخشید و نحوه عملکرد کسب و کارها را متحول ساخت. صنایع پیشگام در حوزه متاورس را میتوان صنعت بازی، مد، هالیوود و رمزنگاری دانست. برای بقا در صنعت و کسب وکار هیچ راه دیگری جز پیوستن به تکنولوژی جدید متاورس وجود ندارد.
معماران همیشه شکایت دارند که پیداکردن مشتریهای خوبی که از ایدههای خلاقانهشان حمایت کنند و صورت حسابشان را به موقع بپردازند سخت و دشوار است و به همین دلیل اکثر طرحهایشان برای همیشه فقط طرحی روی کاغذ باقی میمانند. در سایر موارد نیز ممکن است طرحها به دلایل مختلف از سوی مشتری رد شود. میتوان گفت «معماری کاغذی» ارزش چندانی ندارد چراکه مشتری نمیتواند ارزش آن را تشخیص دهد. حتی اگر شانس با شما یار باشد و مورد پسند مشتری قرار گیرد با چالشهای دیگری از قبیل گران بودن ساخت و ساز و وقت گیر بودن مواجه خواهید شد. بنابراین امکان دارد در صورت خراب شدن پروژه مشکلاتی برای شما به وجود آید.
در کنار همه این نکات منفی، این نکته تلخ نیز وجود دارد که در جوامع مدرن، معماران سازنده اصلی نیستد. درواقع، معماران به عنوان مدیر پروژه با مشاوران، مهندسان، پیمانکاران و مقامات دولتی برای تحقق یک پروزه همکاری میکنند. در مقابل معماران میتوانند به جای ارائه خدمات یک به یک، مدل کسب و کار را دوباره ابداع کنند تا خدماتی را ارائه دهند که قابلیت مقیاس پذیری داشته باشند، راه حلهایی که بتوان مجدداً از آنها استفاده کرد و برای میلیونها کاربر مفید و سودمند باشد نه فقط برای یک مشتری.
متاورس برای جذب و سرگرم کردن کاربران نیاز به محتوای عظیمی دارد. ما نیازمند خلق تجربیاتی مثل شهربازیهای مجازی، سینماهای مجازی، کنسرتهای مجازی، کازینوهای مجازی، مدارس مجازی، کنفرانسهای مجازی و هر چیز قابل تصور دیگری هستیم. برای معماران، متاورس یک قلمرو بکر و پر از امکانات و یک مدینه فاضله بدون محدودیتهای دنیای فیزیکی است. معماران میتوانند طرحهای منحصر به فردی را با پشتوانه NFT برای افرادی که دوست دارند داراییهای بی نظیری داشته باشند، طراحی کنند. همچنین معماران میتوانند داراییهای دیجیتالی همچون شهرها، ساختمانها، مبلمان، مجسمه، ابرنقطه ای (point cloud)، بافت اجسام و … را بسازند و آنها را بارها و بارها به دنیای مجازی، بازیها و فیلمها بفروشند.
این پروسه بسیار شبیه به محیط کاری است که هنرمندان برای یک بازی یا فیلم انجام میدهند. معماران میتوانند علاوه بر طرحهای ثابت، «فرمولهایی» طراحی کنند تا کاربران با تغییر پارامترهایی از آنها، نتایج مختلفی را ایجاد کنند
گرچه به نظر میرسد معماری یک تجارت نسبتاً محلی باشد اما معماران میتوانند محصولات یا خدمات دیجیتالی را در سرار دنیا ارائه دهند. ممکن است پیدا کردن مشتریان محلی که ارزش کار شما را بفهمند، کار دشواری باشد اما یافتن کاربرانی از سراسر جهان که سلیقه شما مورد پسندشان باشد به مراتب آسانتر است.
بازی، صنعتی است که معماران میتوانند ارتباط بسیاری با آن برقرار کنند. بازی SimCity یک بازی ویدئویی کلاسیک برای شهر سازی است که بسیاری از طراحان شهری آن را الهام بخش میدانند. ساختن جهان در بازیها، پروسه ساختن یک دنیای خیالی است وشباهت بسیاری به فرایند طراحی در زندگی واقعی دارد. هنرمند محیطی، هنر دوبعدی را که توسط هنرمند مفهومی طراحی شده به یک محیط باورپذیر در سه بعدی تبدیل میکند.
همه ما می دانیم تکنولوژیهای جدید، دورازه های موفقیت را برای کسب و کارها و صنایع باز میکنند. گرچه با همه گیری کووید ۱۹ کسب و کارهایی مثل خرده فروشی سنتی و گردشگری رو به افول رفتند اما صنایع کاملاً جدیدی ظهور کردند. مفهوم “متاورس” تا دو سال پیش عملاً ناشناخته بود اما اکنون هر روز سرمایههای جدیدی وارد این حوزه میشود. قطعاً صنعت ساختمان سازی، معماری و طراحی نیز از تکنولوژی متاورس جا نمیماند. اکنون زمان آن است که بلند پروازان حوزه معماری فرصت را غنیمت بدانند زیرا استارت آپ های متاورس معماری امروز قطعاً شرکتهای معماری موفق فردا هستند.
مهندس زهرا بختیاری
مدیرعامل شتابدهنده بوستان
نظرات و تجربیات شما لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.